بارگذاری
جهیزیه عروس

ظروف جهیزیه عروس

 ظروف جهیزیه عروس باید کاربردی باشند و فضای کابینت ها باید به درستی استفاده شوند تا همه وسایل جا بگیرند و فضا بیهوده اشغال نشود در نتیجه بهتر است از خرید ظروف جاگیر، پر هزینه و غیر کاربردی خودداری کنیم.

لیست کامل لوازم جهیزیه عروس به جز وسایل برقی و مبلمان شامل موارد زیر است:

– شکلات خوری
– بستنی خوری
بشقاب و پیش دستی
– شیرینی خوری
– میوه خوری
– اردور خوری
– شکر پاش و نمک پاش
– جای کارد و چنگال
– دیس و سینی
– کاسه و پیاله
– قندان
– سس خوری
– جای ادویه
-پاسماوری
-ظروف حبوبات
– ظروف نگهدارنده
– کتری و قوری
– رنده و خردکن
– سرویس کارد و چاقو
– ظروف نوشیدنی و سرو
– سرویس پارچ و لیوان
– فنجان و استکان

– گیلاس و جام
لیوان و ماگ
– یخدان
– کلمن و فلاسک
– قهوه ساز و دمنوش ساز
– ظروف چوبی و بامبو
– ظروف سرو پایه وارمر
– زیر قابلمه ای
– قابلمه
– تابه
– زودپز
– سرویس غذاخوری و پذیرایی
– سرویس آرکوپال
– سرویس چینی
– سرویس کریستال
– شستشو و نظافت
– ست سرویس بهداشتی
– سطل و تی میز اتو
– دکوراتیو و ظروف دکوری
– گلدان
– ساعت

اما به طور خلاصه ظروفی که برای آغاز زندگی مستقل نیاز داریم شامل موارد زیر می‍شود:

  • ظروف سرو غذا میهمان
  • ظروف پذیرایی میهمان
  • ظروف دم دستی عروس
  • ظروف پا سماوری
  • ظروف حبوبات عروس
  • ظروف ادویه‌جات
  • ظروف در دار نگهداری غذا

این ظروف جهیزیه عروس می‌تواند از جنس‌های مختلفی مثل آرکوپال،  پلاستیک، چینی، سرامیک، شیشه‌، فلز و ملامین باشند که هر کدام مزایا و معایبی دارند که در ادامه توضیح داده می شود.

ظروف آرکوپال:

به نسبت ظروف چینی مقرون به صرفه هستند اما نقش و نگار روی ظروف آرکوپال در اثر شست ‌و ‌شو و خط و خش ناشی از چاقو و قاشق و چنگال به مرور محو می‌شوند و ظاهری کهنه برای ظروف بوجود می‌آورند پس اگر قصد خرید محصولی با دوام دارید سراغ محصولات آرکوپال و آیروپال که نمونه ایرانی این محصولات هستند نروید.

ظروف پلاستیکی:

این ظروف با قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارند. عمده کاربرد ظروف پلاستیکی برای سرو غذا در پیک‌نیک‌ها است چرا که کم ریسک ترین ظرف از لحاظ آسیب دیدن و شکستن هستند اما این ظروف در اثر سرو غذاهای رنگی مثل غذاهای حاوی زردچوبه و رب رنگ می‌گیرند و به مرور ظاهر جالب خود را از دست می‌دهند و اگر از جنس مرغوبی تولید نشده باشند هنگام سرو غذای داغ الکترون آزاد می‌کنند و با غذای شما ترکیب می‌شوند که خوردن این ترکیب بسیار سرطان‌زا است.

اگر قصد خرید ظروف غذای پلاستیکی دارید آگاه باشید که فقط برای استفاده در طبیعت برای سرو غذای سرد مناسب‌اند و از این لحاظ جایگزین مناسبی برای ظروف یکبار مصرف هستند چرا که سبب تولید زباله کمتر می‌شوند البته نباید از چاقو برای برش غذا روی این ظروف استفاده کنید چون هیچ مصونیتی در برابر خط و خش ندارند و پسماند غذا در این خطوط باقی می‌ماند و با قرار گیری در کابینت در فواصل بین پیک‌نیک‌ها محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها می‌سازند.

برای گندزدایی در صورت شستن این ظروف با وایتکس بوی بد این محصول روی ظروف باقی می‌ماند. در نتیجه استفاده از این ظروف باید بسیار محدود و فکر شده باشد تا با نا آگاهی به سلامت خود و دیگرا آسیب نزنیم.

برای ظروف پا سماوری و ادویه جات و حبوبات هم گزینه مناسبی نیستند چون مواد غذایی طولانی مدت در این ظروف قرار می‌گیرند و با پلاستیک ترکیب می‌شوند. اما برای تگهداری باقی مانده غذا در یخچال برای یک الی دو روز انتخاب مناسبی هستند. به طور کلی باید از ظروف پلاستیکی جهیزیه عروس به صورت محدود استفاده کنید.

ظروف جهیزیه چینی:

این ظروف جهیزیه عروس معمولاً قیمت بالایی دارند. طرح و نقش روی این ظروف به نسبت ظروف آرکوپال از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و در برابر شست‌ و شو مقاوم‌تر هستند. این سرویس‌ها 6‌‌، 12، 18 و 24 نفره دارند که بستگی به جمعیت میهمانان احتمالی خود می‌توانید تعداد مناسب را انتخاب کنید.

در انتخاب این ظروف دقت و حوصله به خرج دهید چرا که سال‌های سال باید ازشان استفاده کنید و بهتر است طرحی انتخاب کنید که وابسته به ترند روز نباشد و به مرور زمان از مد نیفتد و برای مثال ظروف گل سرخی و یا ظروف گل آبی و ظروفی که طرح های ساده مثل یک نوار طلایی دارند همیشه زیبا و مد هستند و برای ظروف جهیزیه عروس انتخاب بسیار مناسبی هستند.

(عمدتاً رنگ طلایی روی ظرف امکان شست و شو در ماشین ظرف شویی را از شما می‌گیرد و مجبور هستید سرویس‌هایی با رنگ طلایی را فقط با دست و با احتیاط بشورید).

قیمت سرویس چینی چقدر است؟

شما به مرور زمان با بزرگ‌تر شدن فضای منزلتان برای ایجاد تنوع می‌توانید مجدد اقدام به خرید سرویس چینی جدید کنید اما با انتخاب هوشمندانه لزومی به انجام اینکار نیست چون قیمت این سرویس ها چند میلیون است که نمونه‌های ایرانی از 3 میلیون شروع و تا 40 میلیون هم به فروش می‌رسند و سرویس های خارجی همیشه قیمت‌های بالاتری دارند پس بهترین کار انتخاب سرویس چینی با طرحی مناسب است.

این نکته را به یاد داشته باشید:

طرح وسط بشقاب زیر غذا پنهان می‌شود و بهتر است طرح ظرف در لبه‌ها باشد.

این سرویس ها کارخانه‌ای هستند برای همین نمونه دستساز ندارند پس امکان شخصی سازی نیز ندارند و معمولاً شامل پیشدستی، بشقاب ، بشقاب گود، کاسه کوچک، کاسه بزرگ به تعداد و یک الی دو عدد خورش خوری، دیس برنج، نمکدان و سس خوری دارند در بعضی از مدل‌ها فنجان و نعلبکی ست نیز ساخته می‌شود.

ظروف چینی عروس
سرویس ظروف چینی

ظروف سرامیکی‌:

این ظروف در کارگاه‎ها با انواع روش ساخت سفال مثل چرخ سفالگری، قالب گچی، اسلب و … ساخته می‌شوند. این ظروف اگر به صورت سفالی و بدون لعاب باشند عمدتاً جنبه دکوری دارند چرا که اگر داخل این ظروف آب بریزیم رطوبت به داخل بدنه نفوذ می‌کند و ظرف از بیرون هم خیس می‌شود. اما کوزه‌های بزرگ و گلدان‌های دکوراتیو سفالی برای دکوراسیون سبک بوهو قابل استفاده هستند.

ظروف سفالی زمانی که لعاب دارند سرامیک نامیده می‌شوند و جنبه کاربردی پیدا می‌کنند. ظروف سرامیکی در ظروف جهیزیه عروس می‌توانند نقش محوری ایفا کنند چرا که انواع بسیار زیادی دارند که شامل ظروف پذیرایی مهمان مثل ظرف اصلی میوه، ظرف اصلی آجیل، پیش دستی، فنجان و نعلبکی، نمکدان و فلفلدان، کاسه بستنی خوری، کاسه آجیل خوری، ظروف پخت و سرو پیتزا و لازانیا، تمام ظروف ملزوم برای سرو غذا (انواع بشقاب، دیس برنج، خورش خوری، سالاد خوری و …)، سرویس پا سماوری، انواع ماگ و لیوان مناسب نوشیدنی سرد و گرم، ظروف دردار مناسب نگهداری غذا و تنقلات،انواع ظروف دکوراتیو، انواع گلدان و … می‌شوند.

سرویس سرامیکی
سرویس ظروف سرامیکی

سایر فواید ظروف سرامیکی:

ظروف سرامیکی قیمت مناسب‌تری به نسبت سایر ظروف دارند و همچنین در طرح‌ها و نقش‌های بسیار متنوع در بازار به فروش می‌رسند و به شما این امکان را می‌دهد که تمام ظروف خانه را با هم ست بخرید و برای چیدمان آراسته میز به زحمت نیفتید. این ظروف می‌توانند نقوش برجسته داشته باشند و به علت ضخامت بیشتری که نسبت به ظروف آرکوپال و چینی دارند در برابر ضربه و لب‌پر شدن مستحکم‌تر هستند و همچنین دمای غذا و نوشیدنی را تا زمان طولاتی تری نسبت به ظروف شیشه‌ای و چینی حفظ می‌کنند.

در فرآیند تولید ظروف سرامیکی به دلیل اینکه در نهایت یک لایه لعالب شیشه سطح ظرف را می‌پوشاند، نقوش این ظروف در اثر استفاده از کارد و قاشق و چنگال پاک نمی‌شود. این ظروف چون عمدتاً کارخانه‌ای نیستند و در کارگاه‌های کوچک‌تر تولید می‌شوند مانند ظروف چینی در انحصار یک الی دو برند نیستند و کارگاه‌ها رقابت دارند که این رقابت در طراحی خاص و ظرافت اجرای طرح و کیفیت مواد اولیه و پخت صحیح محصول خود را نشان می‌دهد.

میم سرامیک برندی با 6 سال سابقه موفق تولید محصولات سرامیکی است و با تیم حرفه‌ای خود در تلاش برای ارائه خاص ترین و با کیفیت ترین محصولات برای خانه زیبای شماست.

سرویس ماگ
سرویس ماگ لب

زمانی که شما سرویس جهیزیه خود را از میم سرامیک که طراح اختصاصی دارد و از متخصصین برای تولید محصولاتش استفاده می‌کند تهیه کنید قطعاً صاحب ظروف جهیزیه‌ عروس بسیار خاص و با کیفیت خواهید بود که در صورت ناقص شدن سرویس خود می‌توانید فقط ظروف شکسته را مجدد سفارش دهید و هیچوقت نگران ناقص شدن ظروف جهیزی عروسیتان نباشید.

همچین اگر شما از ظروفی با طراحی خاص استفاده کنید دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را صرف آرایش غذا و یا نوشیدنی خود کنید چرا که هر غذایی در این ظروف خاص زیبا به نظر می‌رسد برای مثال ماگ‌های سرامیکی خاص این امکان را به شما می‌دهند که بدون صرف وقت برای تزئین، یک نوشیدنی گرم مثل هات چاکلت و یا یک نوشیدنی سرد مثل آب طالبی را برای خوش‌آمد گویی نزد میهمانتان ببرید.

ظروف سرامیکی مقاومت بالایی در برابر سرد و گرم شدن دارند و با خیال راحت می‌توانید ازشان استفاده کنید همچنین امکان شست و شو در ماشین ظرف شویی را نیز به شما می‌دهند.

فنجان و نعلبکی سرامیکی برای سرو قهوه که یک نوشیدنی قهوه‌ای و کدر است بسیار انتخاب هوشمندانه‌ای است چرا که به سرعت ظاهری آراسته برای سرو این نوشیدنی محبوب ایجاد می‌کند. برای جمع بندی می‌توانیم این گونه نتیجه گیری کنیم که این ظروف مستحکم، با دوام، متنوع، زیبا و مقرون به صرفه هستند.

ظروف شیشه‌ای:

در ظروف جهیزیه عروس بدون شک به ظروف شفاف شیشه‌ای نیاز داریم. این ظروف خیلی راحت با بقیه ظروف ست می‌شوند و امکان تنوع در چیدمان را به وجود می‌آورند. برای سرو چای بهترین گزینه هستند چون رنگ چای باید قابل دیدن باشد و استفاده از لیوان غیر شیشه‌ای خیلی مرسوم نیست اما اگر قصد استفاده از فنجان و نعلبکی دارید می‌تواید از جنس چینی و یا سرامیکی نیز استفاده کنید که ریشه‌ای بریتانیایی دارد اما برای طبع و سلیقه ایرانی فنجان و استکان شیشه‌ای بهترین گزینه است.

فواید پیرکس:

اگر ظروف شیشه‌ای از جنس  پیرکس تهیه کنید می‌توانید از آنها به صورت مستقیم برای پخت غذا روی شعله و فر استفاده کنید.

بهترین ظرف برای نگهداری ادویه جات و حبوبات ظروف شیشه‌ای هستند چرا که در زمان طولانی مدت به هیچ عنوان با مواد خوراکی ترکیب نمی‌شوند البته لازم به ذکر است که ادویه‌جات و حبوباتی که در ظروف شیشه‌ای شفاف نگهداری می‌کنید را حتماً داخل کابینت قرار دهید تا در معرض نور مستقیم به طور مداوم قرار نگیرند به همین دلیل برای سرویس پاسماوری که روی پیشخوان آشپزخانه قرار می‌گیرند بهترین گزینه ظروف سرامیکی است که نور را عبود نمی‌دهند.

ظروف فلزی:

عمدتاً این ظروف در قابلمه‌ها و انواع ظروف پخت و پز جهیزیه عروس کاربرد دارند. تهیه این ظروف در ابعاد متفاوت بسیار ضروری است تا به شما امکان انتخاب ظرف مناسب بر اساس حجم غذا را بدهد. حتما دو قابلمه در سایز بزرگ و دو قابلمه در سایز متوسط و دوقابلمه کوچک تهیه کنید و بیشتر از این تعداد بنا به نیاز شما می‌تواند خریداری شود.

برای تابه نیز یک عدد از هر سایز تهیه کنید و به مرور بنا به نیاز به این تعداد بیفزایید. در بازار بشقاب و نمکدان فلزی نیز موجود است که می‌توانند جایگزین ظروف پلاستیکی پیک‌نیک باشند چون معایب آن ظروف را ندارند و بسیار با‌دوام هستند. برای نگهداری چای نیز می‌توانید از بانکه‌های فلزی استفاده کنید چون اگر در مناسبی داشته باشند باعث می‌شوند عطر چای حفظ شود.

ظروف ملامین:

این ظروف دیگر بازار داغی ندارند اما می‌توانید برای سرویس دم دستی ازشان استفاده کنید چرا که قیمت بالایی ندارند و نگرانی‌ای از بابت خراب شدنشان نخواهید داشت اما لزومی هم برای داشتنشان در ظروف جهیزیه عروس ندارید. پیشنهاد می‌شود برای ظرف غذای کودک از ظروف ملامینی استفاده کنید چرا که نشکن هستند و مانند پلاستیک با غذای داغ ترکیب نمی‌شوند.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *